2025 m. kovo 18 d., Lietuvos švietimo ir mokslo profesinės sąjungos (LŠMPS) pirmininkas Egidijus Milešinas ir pirmininko pavaduotojai Renata Anužienė bei Audrius Jurgelevičius susitiko su Švietimo, mokslo ir sporto ministre Raminta Popovienė, viceministru Jonu Petkevičiumi, ministro patarėju Tomu Bičiūnu, ugdymo departamento direktore Jolanta Navickaite ir ekonomikos departamento direktore Egle Radėniene.
Susitikimo, kurį inicijavo profesinė sąjunga, metu LŠMPS ir Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos (ŠMSM) atstovai aptarė šiuo metu aktualiausius švietimo bendruomenei klausimus. LŠMPS pirmininkas E. Milešinas detaliai išdėstė kokiais klausimais artimiausiu metu tikimasi ministerijos sprendimų.
Pirmiausiai LŠMPS buvo svarbu išgirsti ŠMSM vadovybės poziciją dėl pastaruoju metu LŠMPS keliamo klausimo apie ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo mokytojų darbo užmokesčio padidinimą 5️,5 proc. dėl veiklos sudėtingumo. Lieka tikėtis, kad ministerijos vadovybė išsakytas problemas išgirdo, nes pritarė LŠMPS pozicijai – konkrečiam tikslui paskirti pinigai savivaldybėms dėl 5️,5 proc. atlyginimo didinimo turi pasiekti kiekvieną ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo mokytoją. Ministrė R. Popovienė įsipareigojo artimiausiu metu inicijuoti susitikimą su Lietuvos savivaldybių asociacija ir savivaldybių merais ir drauge ieškoti sprendimų, kad savivaldybės užtikrintų iš valstybės biudžeto skirtų pinigų panaudojimą mokytojų darbo užmokesčio didinimui.
LŠMPS vadovai ministerijai išsakė poziciją, kad mokinio padėjėjų atlyginimai turėtų būti reglamentuoti biudžetininkų įstatymo 2 priedu. Jų pareigybei turėtų būti nustatyti konkretūs koeficientai ir taip būtų išvengta dabar esančios ydingos praktikos, kad už tokį patį darbą skirtingose savivaldybėse mokinio padėjėjai gauna skirtingą darbo užmokestį. Apie tai abi šalys planuoja susitarti derybų dėl Lietuvos švietimo ir mokslo šakos kolektyvinės sutarties atnaujinimo metu.
Profesinės sąjungos atstovai ministerijos vadovybei pabrėžė, kad galų gale būtina atnaujinti mokytojų ir pagalbos mokiniui specialistų atestacijos nuostatus, nes vis daugėja pavyzdžių, kai mokytojams, kurių veiklos vertinimas atitinka visus reikalavimus siekiamai kvalfikacinei kategorijai, jos nesuteikiamos dėl įstaigos vadovo asmeninio neigiamo nusistatymo. Tokioje situacijoje išeitis ne visada yra, nes atestacijos nuostatų kūrėjai nenumatė jokios atsakomybės atestacijos komisijų nariams, o ir patys nuostatai neapsaugo mokytojų nuo piktnaudžiavimo. Šie nuostatai buvo patvirtinti tolimais 2008 m. ir sunkiai neatitinka šių dienų realybės.
E. Milešinas patikino, kad iki gegužės 1 d. LŠMPS pateiks siūlymus dėl etatinio mokytojų darbo apmokėjimo. Panašu, kad ministerija šiuo klausimu imsis žingsnių tik sulaukusi darbuotojų atstovų pasiūlymų, nes ministrė kelis kartus kartojo nuostatą apie tai, kad naujoji ŠMSM vadovybė nenori priimti skubotų sprendimų ir vėl įaudrinti švietimo bendruomenę. LŠMPS turi aiškų matymą, kaip galėtų keistis etatinio modelis, bet prieš teikiant siūlymus ministerijai, dėl jų bus sutarta LŠMPS Taryboje.
LŠMPS priminė, kad kol kas ministerija nesiėmė realių žingsnių sprendžiant psichologinio smurto mokyklose problemos, kurią aiškiai parodė LŠMPS ir Mykolo Romerio universiteto atliktas tyrimas. Ministrės žodžiais tariant, šis klausimas irgi labai svarbus. Susitikimo dalyviai sutiko, kad tai labai kompleksiškas klausimas ir jo greitai išspręsti neįmanoma, bet reikia imtis aktyvių veiksmų drauge, jeigu norima, kad situacija pasikeistų. Nebuvo prieštaraujančių LŠMPS atstovų nuomonei, kad lemiamą įtaką emocinei aplinkai ir saugumui daro įstaigos vadovas, todėl būtina kelti jų kompetenciją ir didinti atsakomybę šioje srityje.
Pabaigai LŠMPS išsakė savo nerimą dėl birželio – liepos mėnesiais laukiančios brandos egzaminų sesijos. LŠMPS nuomone, mokytojai jau dabar turi žinoti, kaip tuo metu bus organizuojamas ugdymo procesas, nes daug mokytojų bus įtraukti į labai intensyvų egzaminų vykdymo bei darbų tikrinimo procesą. LŠMPS pirmininko E. Milešino ir jo komandos nuomone, jei ministerija negebės tiksliai ir laiku priiminėti sprendimų bei jų skelbti švietimo bendruomenei, neišvengiamai kils moksleivių tėvų bei mokytojų nepasitenkinimas.
LŠMPS informacija