Lt EN
Telefonas kontaktams: +370 5 2130252
LIETUVOS ŠVIETIMO PROFESINĖ SĄJUNGA
www.lampss.lt www.lsmpsf.lt

Kodėl mes turime tai, ką turime? (10)

2017 Spalio 24d.

Kodėl mes turime tai, ką turime?

Dar nepraėjo savaitė nuo Lietuvos švietimo ir mokslo kolektyvinės sutarties derybų, po kurių buvo paskelbta, kad Vyriausybė ir švietimo profesinės sąjungos po kelerių metų derinimo pagaliau rado kompromisus ir susitarė.

Tačiau jau kitą dieną įvairios interneto svetainės bei socialinių tinklų paskyros ėmė mirgėti nuo straipsnių ir komentarų, kaip mokytojams atstovaujantys derybininkai „pasidavė“, „neatsilaikė“, „nieko nepasiekė“, „tuščiai gaišo laiką“, „visus kvailino“ ir panašiai. Vograuja net tokie „žinovai“, kurie nesibodi šlykščiai meluoti, jog profesinės sąjungos „parsidavė“.

Deja, šiandieninėje Lietuvoje ne naujiena, jog daugelis lietuvių laiko save visų sričių „ekspertais“, galinčiais vertinti visus ir viską absoliučiai visais klausimais. Pradedant kritika Lietuvos nacionalinei krepšinio rinktinei (turbūt taptų stebukladariais, jei „ekspertų“ klausytų) ir baigiant valdžios „vagių“ susodinimu į kalėjimus bei išmanymu, kaip Lietuvos švietimą ištraukti iš „visiškos subinės“. Pasiteiravus tokio „eksperto“, ką konkretaus kada nors kur nors pats yra padaręs, aiškėja, kad jo visa „ekspertinė išmintis“ – tik tų piktinimosi komentarų rašliava, o veiksmo – jokio. O juk konkrečių pilietinių veiksmų labiausiai ir trūksta iš pačių dirbančiųjų, ypač iš Jūsų, gerbiami kolegos mokytojai!

Jau nuo 2009 metų galioja toks švietimo ministro įsakymas – pedagoginių darbuotojų darbo apmokėjimo aprašas (2017 m. sausį tapęs įstatymo priedu). Jame yra numatyta, kad mokytojų tarifinių atlyginimų koeficientai, vadovavimo klasei ir kitų papildomų darbų valandos turi būti nustatytos suderinus su darbuotojų atstovais. Pabrėšiu, kad visi papildomi darbai, kuriuos jūs dirbate, ar tiesiogiai susiję su pamoka (pasiruošimas pamokoms, sąsiuvinių taisymas), ar netiesiogiai (dalyvavimas darbo grupių veiklose, budėjimas, sekretoriavimas posėdžiuose, renginių organizavimas ir dalyvavimas juose, projektinės veiklos ir daugybė kitų mokyklos veiklų), – turi būti apmokami. Tad klausimas jums: kaip ši įstatymo dalis yra vykdoma? Kaip ir kiek derinama su darbuotojų atstovais – profesinėmis sąjungomis ar darbo tarybomis? Kaip profesinės sąjungos įtakoja švietimo įstaigų vadovų įsakymų šiais įstatymo punktais priėmimą ir vykdymą? Greičiausiai daugumos jūsų atsakymas bus: niekas nederina ir neklausia, o jei derina, tai derinimas formalus, pasirašant ant paruošto įsakymo. Visi dirba tai, ką liepia vadovas, ir visi tyli. Bet kodėl taip yra? Ir ar šioje vietoje kalti derybininkai, kurie nieko, kaip daugelis aktyvių internautų rašo, nesugebėjo suderėti su ŠMM? Juk įrankis, kuriuo naudodamiesi galite pasigerinti sau ir savo kolegoms darbo sąlygas, duotas jums! Kuris iš jūsų nuėjote pas savo vadovą ir pasakėte, kad to ar kito darbo nedarysiu, nes man už tai niekas nemoka? Kuris iš jūsų kreipėtės į vadovą: paskaičiuokime, ar tikrai nėra lėšų apmokėti už papildomus darbus, kuriuos verčiate dirbti? Kuris iš jūsų pareikalavote iš vadovo visos informacijos apie įstaigos biudžetą, išstudijavote jį ir pasiūlėte savo matymą dėl įstaigos finansų? Kodėl nekovojate už savo teises ir kodėl dėl to kaltinate kitus? Keliose švietimo įstaigose yra profesinės sąjungos? Kaip stipriai ir organizuotai jūsų organizacija veikia? O gal galvojate, kad nusileis Mesijas iš dangaus ir padarys tvarką? Ne, tikrai to nebuvo ir nebus. Jei jūs patys tesugebate tik rašyti ir išlieti savo pyktį interneto komentaruose ar su kolega tyliai vienas kitam į ausį pasiguosti, kaip viskas blogai, tai situacija nesikeis niekada. Ir tikrai nereikia kaltinti derybininkų, kad jie nesudera kažko tinkamo jums.

Prieš kelias dienas socialiniame tinkle pasirodė buvusio gimnazijos direktoriaus Bronislovo Burgio mintys apie pasibaigusias derybas. „..Ech, mokytojai, mokytojai... Nesimokėte jūs anais laikais, kaip profsąjungų lyderiai susimoko su valdžia, nesimokėte. O reikėjo stropiai mokytis! Ir nematote jūs, kaip valdžia „išjungia“ protestus, nėmaž nesirūpindama esme: kaip pasikeis mokykla, kodėl pasikeis? kaip pasikeis mokytojai, kodėl pasikeis? kaip pasikeis visuomenės ir mokyklos santykis, kodėl pasikeis? Valdžia su jumis, mokytojai, savo grobiu nesidalins. Tai juk taip aišku šiandien...“

Direktoriaus norisi paklausti: ar jo vadovaujamoje įstaigoje buvo įsisteigusi profesinė sąjunga? kaip buvo vykdomos derinimo procedūros? ar direktorius mokėjo mokytojams už papildomai atliekamus darbus? ar buvo nors vienas mokytojas, prieštaravęs direktoriaus sprendimams? kaip tam mokytojui baigėsi? Žinoma, direktorius gali rašyti viską, kas jam tik šauna į galvą, bet šiais laikais kaltinti profsąjungiečius „susimokymu su valdžia“ – mažų mažiausia neetiška. Bet juk rašau ką noriu, kaip noriu ir kiek noriu.

Beje, be mokytojų, pilančių purvą ant derybininkų, didžiausias netikėtumas – vienos profesinės sąjungos pirmininko nuomonė, jog derybos yra visiška nesėkmė, o jo vadovaujamos profesinės sąjungos taryba svarstys, ar verta pasirašyti suderėtą kolektyvinę sutartį. Kyla klausimas: ką ir kaip ši profesinė sąjunga veikia? Nes Lietuvos švietimo profesinės sąjungos (LŠPS) taryba, prieš siųsdama savo derybininką (LŠPS pirmininką, kuris dalyvavo visuose derybiniuose posėdžiuose, priešingai nei profesinės sąjungos pirmininkas, kuris nedalyvavo niekur, tačiau, kaip visada, į eterį eina su didžiausiais lozungais apie sutarties nepasirašymą) į paskutinį derybų raundą, buvo susirinkusi ir priėmė kolektyvinius sprendimus dėl kiekvieno sutarties punkto pozicijos. Ne viską, ko tikėjomės, pasiekėme, tačiau turimomis galimybėmis pasiekėme tikrai daug.

Tad, mieli kolegos, nuo jūsų parašomų piktų komentarų skaičiaus padėtis tikrai niekada nepasikeis. Jei norite, kad jūsų balsas būtų girdimas ir į jūsų nuomonę būtų reaguojama, užtenka būti popieriniais „ekspertais“. Laikas pabusti ir veikti, o ne tik rašinėti komentarus. Kurkit profesines sąjungas, tapkite jų nariais, pradėkite kovoti dėl savo ir savo kolegų teisių. Jei netinkami derybininkai – JŪS būkite aktyvūs, JŪS dalyvaukite profesinių sąjungų veikloje ir JŪS pakeiskite juos.

Nebereikia tų nuolatinių banalių frazių „nebūsiu profesinės sąjungos nariu, nes jos nieko neduoda, jų per daug“ ir t.t. Jei viskas, ką profesinės sąjungos per paskutinius 10 metų pasiekė, būtų padalinta tik profesinių sąjungų nariams, profsąjungiečių atlyginimai būtų mažiausiai 5 kartus didesni.

Egidijus Milešinas, LŠPS pirmininko pavaduotojas
Pasidalinti:
Rašyti komentarą:
Vardas: *
El.paštas: *
Patvirtinimo kodas: *
Komentarai:
2017-10-26 11:19:05 | Pilietiškam andriui

:D tai perduok andriui ar kažkam iš artimųjų rato - negi nesuprantai ?:D

2017-10-26 10:42:59 | "Pilietiškam&qu

Tamsta – provokatorius ar bailys?

2017-10-26 10:04:08 | Pilietiškas švietimi

Daug retorikos ir emocijų, net neskaitysiu, tik pabrėšiu - prašyčiau nevadinti manęs Andriumi ir neklaidinti žmonių. Atsakingai pabrėžiu - po Pilietiško švietimiečio slapyvarde nesislepia Andrius Navickas.

2017-10-25 17:01:19 | Pilieitškam andriui

Sveikinam ir tave, nes juk visur deklaruoji, kad dalyvavai derybose - vadinasi, ir projektus teikei, ir reikalavimus kėlei, ir derybose derėjaisi, argi ne ?! Ar jau vėl įvyko asmenybės susiketurgubinimas ? Net stebintys švietimo profsąjungų veiklą nesusigaudo, kas yra tas susiketurgubinęs asmuo, kuris : 1) pasirašo po derybų projektais ir kt. dokumentais; 2) sėdi TV studijose ir kartais itin miglotai kalba apie švietimiečių bėdas; 3) prisidengia pilietišku slapyvardžiu ir kritikuoja kitų profsąjungų parengtus projektus, atliktus tyrimus, pasiektus susitarimus (nors pats visu tuo naudojasi) ; 4) tampa superherojumi ir užsilipęs ant bačkos garsiai šaukia visus streikuoti (nors puikiai žino, kad tų "visų" tėra vos keli procentai). Tai gal jau pats laikas imtis TIKROS profsąjunginės veiklos : šviesti žmones ir aiškinti, kad tik jų pačių domėjimasis įstatymais, stojimas į PS, susitarimų supratimas ir kontroliavimas, kaip jie vykdomi, - t.y. aktyvi veikla vietose ir solidarumas gali duoti rezultatų, o ne laukimas, kol keli atstovai iš kurios nors Vyriausybės "išmuš" kuo didesnę vienkartinę sumą pinigų. Ar supranti, ką turi veikti profsąjungos ?

2017-10-25 15:03:23 | I

Kai LŠDPS panaikino galimybę savo puslapyje rašyti komentarus, persikėlė čia :)

2017-10-25 14:19:09 | Pilietiškas švietimi

Realiai jūs tokio teksto ir tikėjotės??!! Nu tai.... sveikinu, vyriausybė ką tik suteikė įgaliojimus ŠMM pasirašyti sutartį.

2017-10-25 12:00:42 | Pilietiškajam

pilietiškasis andriau, negi iki šiol taip ir neišmokai kolegialiai priiminėti demokratiškai apmąstytų sprendimų ? Nes, patikėk, mūsų taryba taip ir suformulavo: jei teks ieškoti kompromiso tarp etatinio įvedimo ir žirklių dalies panaikinimo - likti prie etatinio (nes žirkles naikinti galėsime reikalauti ir toliau); jei teks ieškoti kompromiso dėl IU atlyginimų - pateikti formuluotę dėl kasmetinio šio klausimo svarstymo ir t.t.- ir taip aptarėme krūvą pozicijų (tarėmės visi 3 val.), kurių dauguma sutartyje yra tokios, kurių ir tikėjomės ! O ką jūs aptarėte ? kad vėl pulti stačia galva už visus LT mokytojus streikuoti, nepaisant nieko ?

2017-10-25 10:58:04 | As

Labai teisinga fraze,kad kas iskovota profsajungieciu ir butu paskirstyta tarp profsajungos nariu,tada visi bambekliai galetu palyginti skirtumus,o dabar jie jau nesusigaudo,ka skiria valdzia,o ka iskovoja profsajungos.

2017-10-25 09:52:44 | Pilietiškas švietimi

Labai įdomu, kokią poziciją ta jūsų taryba prieš derybinį posėdį galėjo suformuluoti? Kad galima aukoti "žirklių" panaikinimą prieš etatinio įvedimą (kas turėtų įtakos didesniems atlyginimams pradėjus veikti naujam DU modeliui) vardan to, kad kasmet ki birežlio 1 d. gavot galimybę "aptarti" ikimokyklinių įstaigų pedagogų atlyginimų didinimo galimybes? Beje, viena jūsų tarybos narė stebėjo derybas ir neatrodė, kad būtų labai patenkinta (švelniai tariant).

2017-10-24 22:13:27 | Asta

Tai kur atsakymas kodel tiek mazai pas mus profsąjungos narių? Kodel Suomijoje 90 %? Nejaugi kaltas tik tas amzinas lietuvio bambėjimas,nuolatinis nepasitenkinimas visais, amzinas nuolankumas ir baimė prieš savo valdovą ???Ar kaltas tik išlikęs post-soviet mastymas? Aš kaltų nematau. Nusivylę žmonės, viskuo

«Atgal
Naujienų prenumerata
Įveskite savo el. pašto adresą:
Lietuvos švietimo profesinė sąjunga

Adresas: J. Jasinskio 9 – 413
LT - 01112 Vilnius, Lietuva
Tel./Faksas: + 370 5 2130252
El. paštas: info@svietimoprofsajunga.lt

Sprendimas:Infoluitai
© 2012 LŠMPSF. Visos teisės saugomos. Privatumo politika.