Lt EN
Telefonas kontaktams: +370 5 2130252
LIETUVOS ŠVIETIMO IR MOKSLO PROFESINĖ SĄJUNGA
www.lsmpsf.lt

Švietimo profsąjungos siunčia SOS signalą – padėtis švietimo sistemoje darosi grėsminga (1)

2015 Gegužės 19d.

Švietimas, ypač bendrasis lavinimas, yra labai svarbus ekonomikos augimo ir skurdo mažinimo faktorius, be to, švietimas prisideda prie pilietinės visuomenės kūrimo ir nacionalinio saugumo stiprinimo.

Dauguma Europos šalių, atsižvelgdamos į Europos Komisijos rekomendacijas, UNESCO įsipareigojimus, nacionalines švietimo strategijas šiuo metu intensyviai investuoja į švietimo sektorių ir švietimo reformas, siekdamos, kad valstybės išlaidos švietimui būtų efektyvios bei tikslingos ir užtikrintų aukštesnę ugdymo kokybę ir geresnį sistemos veikimą.

Lietuvos Vyriausybė irgi įsipareigojo vykdyti būtinas švietimo reformas ir gerinti ugdymo kokybę, o profesinės sąjungos yra pasiryžusios tam padėti, tačiau susiklosčiusi situacija neramina, nes Vyriausybės įsipareigojimai ir liko pažadų lygmenyje.

Kovą veiklą baigusi darbo grupė, kurioje dirbo kelių ministerijų ir pedagogų profesinių sąjungų atstovai, sutarė, kad siekiant spręsti bendrojo ugdymo finansavimo klausimus, turi būti tobulinama ugdymo finansavimo metodika.  Finansavimas ugdymo procesui turi būti skaičiuojamas ne mokiniui, o klasei – t. y. mokinio krepšelį turėtų keisti klasės krepšelis.

Siekiant optimizuoti švietimo sektoriaus dirbančiųjų skaičių, įkurtas lėšų fondas pedagogams, dėl pensinio amžiaus paliekantiems švietimo sistemą. Šiais metais tam skirta beveik 1,7 mln. eurų, tačiau tai trigubai mažiau, nei realus poreikis (900 pedagogų). Be to, ir kitiems – 2016 metams – planuojamos mažesnės išlaidos šiai programai sėkmingai vykdyti nei realiai reikia.

Darbo grupė pasiūlė kasmet palaipsniui didinti auklėtojų ir priešmokyklinio ugdymo pedagogų atlyginimus, kol jie pasiektų kitų mokytojų darbo apmokėjimo lygį, taip pat didinti kitų pedagogų darbo užmokestį. Tam, kad finansiniai ištekliai būtų naudojami racionaliai, buvo sutarta tęsti mokyklų tinklo optimizavimą, griežčiau reglamentuoti klasių komplektavimą, nustatant mažesnį mokinių skaičių klasėse bei mažinti lėšų naudojimą mokyklų administravimui.

Tačiau akivaizdu, kad numatytų reformų nepavyks pilnai įgyvendinti dėl ketinimo drastiškai mažinti švietimo finansavimą.  Be to, mokytojų, kurie yra pagrindiniai ugdymo proceso vykdytojai, laukia ne darbo sąlygų gerinimas, o nemalonūs siurprizai: naujo socialinio modelio Darbo kodekso projekte, kurio rengime socialiniai partneriai nedalyvavo, mokytojams siūloma atimti pailgintas atostogas, prailginti darbo savaitę, įteisinti terminuotas sutartis ir nemokamai dirbti viršvalandžius.

Visa tai vyksta švietimo ir mokslo ministro (ne)skyrimo metu. Valdžios politiniai žaidimai vis mažiau leidžia tikėtis, kad bus įgyvendinti socialinių partnerių – švietimo profesinių sąjungų ir Vyriausybės –
 susitarimai. Švietimo sistemos finansavimo bei pedagogų darbo užmokesčio sistemų keitimas, garbaus amžiaus mokytojų socialinių garantijų užtikrinimas ir kiti pokyčiai atidėliojami, nes valstybėje neliko žmogaus, kuris prisiimtų atsakomybę už jų atlikimą.

Profesinės sąjungos siunčia SOS signalą  ir ragina Vyriausybę suteikti didesnį prioritetą švietimui ir švietimo reformoms bei užtikrinti tinkamą jų finansavimą, kadangi padėtis švietimo sistemoje darosi grėsminga.
Vyriausybė pati provokuoja galimus socialinius neramumus, kurie, profsąjungoms ginant visos sistemos dirbančiųjų teisėtus lūkesčius ir ekonomines – socialines garantijas, gali peraugti į didelio masto neterminuotus streikus.

Norisi tikėti, kad Vyriausybė nepakartos 2008 m. įvykių ir ras politinės valios įvykdyti savo įsipareigojimus Lietuvai, Europos Sąjungai ir UNESCO, o taip pat pažadus, duotus ne tik Lietuvos švietimo bendruomenei, bet ir tarptautinių organizacijų vadovams, tokiems kaip Europos švietimo profesinių sąjungų komiteto (ETUCE) vadovui Martin Rømer,  kuris ne kartą oficialiai įspėjo šalies valdančiuosius dėl galimos krizės švietimo sektoriuje ir tarptautinio palaikymo šalies profsąjungoms, besiruošiančioms visomis priemonėmis ginti ne tik savo narių teisėtus reikalavimus, bet ir viešąjį interesą.

Pranešimai spaudoje:

Siunčia SOS signalą – padėtis švietimo sistemoje darosi grėsminga

Pedagogai peikia socialinį modelį ir grasina streikais

Profsąjungos teigia, kad naujasis socialinis modelis pablogintų mokytojų padėtį ir grasina streiku

Žinių radijo laida "Dienos klausimas"  - Ar reikia didinti švietimo finansavimą Lietuvoje?

Pasidalinti:
Rašyti komentarą:
Vardas: *
El.paštas: *
Patvirtinimo kodas: *
Komentarai:
2015-05-20 10:40:18 | mokytojas

Ką gi, bręsta streikai. Jei šitas nesąmones ruošiasi priimti, tai nieko kito nebelieka, tik ilgalaikiai streikai. O naujas Darbo kodeksas iš viso debiliškas. Geriau pakeisti vyriausybę, o ne Darbo kodeksą.

«Atgal
Naujienų prenumerata
Įveskite savo el. pašto adresą:
Lietuvos švietimo ir mokslo
profesinė sąjunga

Adresas: J. Jasinskio 9 – 413
LT - 01112 Vilnius, Lietuva
Tel./Faksas: + 370 5 2130252
El. paštas: info@svietimoprofsajunga.lt

Sprendimas:Infoluitai
© 2012 LŠMPSF. Visos teisės saugomos. Privatumo politika.