Lt EN
Telefonas kontaktams: +370 5 2130252
LIETUVOS ŠVIETIMO IR MOKSLO PROFESINĖ SĄJUNGA
www.lsmpsf.lt

Kas laukia švietimo 2014 metų biudžete? (0)

2013 Gegužės 2d.

Lietuvos švietimo bendruomenė pasigenda iš Švietimo ir mokslo ministerijos (ŠMM) aiškumo, kokios permainos laukia priėmus 2014 metų biudžetą.

Šiuo metu neoficialiomis žiniomis LR Vyriausybės koridoriuose vyksta intensyvios derybos su savivaldybėmis dėl ateinančių metų biudžeto ir vienas iš derybų objektų – pilno (8 valandų) ikimokyklinuko krepšelio įvedimas. Dėl netobulos biudžeto sudarymo metodikos, paėmus iš savivaldybių biudžetų dalį lėšų, kurios vėliau grįžtų joms tikslinės dotacijos – ikimokyklinuko krepšelio – pavidalu, savivaldybių biudžetai galimai neteks dalies lėšų. Tačiau jas su kaupu turėtų kompensuoti nuo 2014 metų numatytas socialinių išmokų mokėjimas per savivaldybes. Deja šioje diskusijoje labai pasigendame aiškios švietimo ir mokslo ministro Dainiaus Pavalkio ir jo politinio pasitikėjimo komandos pozicijos pilno ikimokyklinuko krepšelio įvedimo klausimu. Yra požymių, kad pati ŠMM vadovybė neturi tvirto nusistatymo šiuo klausimu. Tuo pat metu, visos 8 valandų ikimokyklinuko krepšelio įvedimu suinteresuotos pusės – ikimokyklinio ugdymo pedagogai, juos atstovaujančios profesinės sąjungos, vadovų asociacija – pritaria reformai. Visi puikiai supranta, kad nors tokiu būdu nebus išspręstos visos ikimokyklinio ugdymo problemos, tačiau net ir pesimistinės prognozės rodo, kad taip bus stabilizuota vis blogėjanti padėtis šiame labai svarbiame švietimo segmente. Ikimokyklinio ugdymo įstaigos aiškiai žinos, koks bus jų finansavimas (tai priklausys nuo vaikų skaičiaus), jose dirbantys pedagogai laiku ir be esminių trukdžių gaus jiems priklausančius atlyginimus, nereikės imtis abejotino teisėtumo taupymo priemonių, atsiras lėšų kelti pedagogų kvalifikaciją, įsigyti ugdymo priemonių ir pan. Visa tai neabejotinai teigiamai atsilieps vaikų ugdymo kokybei.

Kitas didžiulis klausimas kalbant apie 2014 metų biudžetą – ar pavyks ŠMM vadovams įvykdyti ne kartą deklaruotą norą išsaugoti švietime lėšas, kurios liks nuo rugsėjo 1 d. sumažėjus mokinių skaičiui? Prognozuojama, kad tai bus virš 50 mln. Lt. Palikus tuos pinigus švietime, galima išspręsti kelias, metai iš metų, kamuojančias skausmingas bėdas. Pirma, padidinti taip vadinamą „R“ koeficientą (jis nurodo šalies pedagogų vidutinį tarifinį darbo užmokesčio koeficiento dydį), kuris nebuvo didinamas nuo 2009 metų. Per tą laiką padidėjo mokytojų kvalifikacinės kategorijos ir darbo stažai, t.y. kilo ir atlyginimų koeficientai. Vien dėl tikrovės neatitinkančio „R“ koeficiento, nemaža dalis pakankamai mokinių ir gerai sukomplektuotas klases turinčių mokyklų, negali sudurti galo su galu. Antra, leistų kompensuoti išlaidas mokytojų išeitinėms kompensacijoms, atsiradusias dėl mokyklų reorganizacijos ar likvidavimo. Dabar tos išlaidos tenka toliau funkcionuojančioms mokykloms ir jos yra sunkiai pakeliama našta. Trečia, bus galimybė atstatyti nepamatuotai sumažintus miestelių vidurinių mokyklų ir „ilgųjų“ gimnazijų sutartinių mokinių apskaičiavimo koeficientus, kas leis toms mokykloms normaliai ugdyti mokinius. To nepadarius, dabartinės valdžios pažadai „atsisukti į mažus Lietuvos miestelius“ liks tuščiomis deklaracijomis.

Nuo šių metų sausio 1 d. padidinus minimalią mėnesinę algą ir planuojant nuo 2014 metų didinti valstybės tarnautojų darbo užmokestį, privalu atitinkamai peržiūrėti ir mokytojų darbo užmokestį. To nepadarius, Vyriausybės veiklos programoje įrašyta nuostata apie tai, kad vidutinis mokytojo darbo užmokestis turi būti aukštesnis už šalies darbo užmokesčio vidurkį, liks tuščia deklaracija ir dar vienu neištesėtu pažadu. Šalies mokytojų vidutinis atlyginimas per ekonominio sunkmečio laikotarpį nuo 2009 m. iki 2012 m., sumažėjo apie 300 litų. Šį mažėjimą lėmė ne tik mokinių mažėjimas, bet ydinga mokyklų finansavimo bei mokytojų darbo apmokėjimo sistema, leidžianti dirbtinai mažinti atlyginimus. Kaip skelbia Europos Komisija, Lietuva yra viena iš penkių Europos Sąjungos šalių – Latvijos, Rumunijos, Airijos ir Islandijos –, kur mažinant viešojo sektoriaus išlaidas, labiausiai sumažėjo švietimui skirta dalis.

Bendrai veikdamos Lietuvos švietimo (LŠPS) ir Lietuvos švietimo įstaigų (LŠĮPS) profesinės sąjungos ne kartą ragino švietimo ir mokslo ministrą Dainių Pavalkį, LR Seimo narius atsižvelgti į aukščiau išsakytas pastabas tam, kad jau 2014 metais šalies švietimo bendruomenė pajustų teigiamus pokyčius, kurių pažadai buvo žarstomi rinkimų metu ir yra įrašyti LR Vyriausybės programoje.

LŠPS informacija
Pasidalinti:
Rašyti komentarą:
Vardas: *
El.paštas: *
Patvirtinimo kodas: *

Kol kas komentarų nėra

«Atgal
Naujienų prenumerata
Įveskite savo el. pašto adresą:
Lietuvos švietimo ir mokslo
profesinė sąjunga

Adresas: J. Jasinskio 9 – 413
LT - 01112 Vilnius, Lietuva
Tel./Faksas: + 370 5 2130252
El. paštas: info@svietimoprofsajunga.lt

Sprendimas:Infoluitai
© 2012 LŠMPSF. Visos teisės saugomos. Privatumo politika.