Lt EN
Telefonas kontaktams: +370 5 2130252
LIETUVOS ŠVIETIMO IR MOKSLO PROFESINĖ SĄJUNGA
www.lsmpsf.lt

Ugdymo įstaigos ar mokinių „štampavimo“ kombinatai? (2)

2009 Balandžio 10d.

Šiame šimtmetyje žmonėms reikės ne tik mokytis pažinti, mokytis veikti, bet ir mokytis gyventi kartu, mokytis būti kartu.
/Jacques Delors/

Mokyklų tinklo optimizavimas turėjo užtikrinti aukštesnį ugdymo lygį, geresnį aprūpinimą mokymo priemonėmis ir pan. Tačiau atsitiko taip, kad didelėse mokyklose, kur mokosi šimtai, o kartais ir daugiau kaip tūkstantis mokinių, vaikai jaučiasi nesaugiai, nėra ryšio tarp vaikų, tėvų ir mokytojų, o anonimiškumas, susvetimėjimas skatina smurtą, smukdo ugdymo kokybę. Dirbtinas mokyklų augimas lėmė tai, kad jos jau tampa nebe ugdymo įstaigomis, o mokinių „štampavimo“ kombinatais.

Tokio kombinato tvarkai užtikrinti per daugybę metų sukurta galybė „užjūrio“ patirtimi paremtų programų, planų, projektų, pagal kuriuos skirtos milijoninės lėšos mokinių, mokytojų ir kitų švietimo darbuotojų mokymams, smurto prevencijai, bet niekas nesikeičia. Kombinatai netampa saugesni, o juose esantys žmonės laimingesni. Dabar jau pasigirsta desperatiški mokytojų siūlymai sugriežtinti discipliną – pradedant mokinių elgesiu per pertraukas ar už mokyklos sienų ir baigiant pažangumu. Turėsim dar porą metų apie ką diskutuoti, galės ir politikai prieš rinkimus pasireikšti – lankys mokyklas, susitiks su mokytojais: siūlys statyti tvoras, įrengti videokameras, įvesti pedagogo padėjėjo etatus, organizuoti tėvų budėjimą ir pan.  Paradoksalu, kad  šiandien, kai esame ES piliečiai ir beveik nebeliko sienų tarp šalių, jas reikia statyti aplink įstaigas.

Bet ar yra kokių nors sprendimo būdų? Ar įmanoma „apsaugoti“ mokyklą taip, kad ji ir vidumi, ir išore būtų panaši ne į kalėjimą, o į idealią, gražią pilį, kurioje gėris nugali blogį, kurioje yra dvasia? Rasti Vietovės dvasią – tai sielos darbas. Tie, kurie buvo Varšuvoje, gali patvirtinti – po to, kai miestas buvo sugriautas vokiečių, pastatus atstatė, bet nesugrįžtamai kažkas dingo – tai miesto dvasia, sako žmonės. Ar kombinatas, dirbtinai sukurtas iš sugriautų mokyklų, gali turėti dvasią? Abejotina. Mes iš tikrųjų priėjome didžiulę aklavietę.

Pagalvokime kantiškai – be emocijų (jausmas – viena iš didžiausių ydų, manė filosofas). Mes ne prieš pokyčius. Švietimo kaita - tautos išlikimo sąlyga. Tačiau Lietuvai reikalingi ne bedvasiai kombinatai, o kokybiškai naujas, XXI amžiui pritaikytas švietimo modelis. Ir tai ne eilinis „eksportas“, o sava, tautiška dvasia paremta sistema. Mažos mokyklos su savo giliom tradicijom ir pasišventusiais mokytojais plius naujos technologijos, kurios sparčiai žengia į mūsų gyvenimą. Distancinis mokymas ten, kur nėra specialistų, individualios video pamokos, kurios pažengusiam jaunimui taps priimtinos ir patrauklios - tokios mokyklos gali sėkmingai vykdyti ne tik vaikų, bet ir suaugusiųjų mokymą, kuris, anot kasmet teikiamų Europos komisijos ataskaitų, Lietuvoje nėra pakankamai išplėtotas. 

Visa tai įmanoma, jei valstybėje ir savivaldybėse atsiras žmonių, gebančių realiai įvertinti situaciją ir žvelgti į ateitį. Be abejo, tam reikalingas ir finansavimas, bet nesunku apskaičiuoti, kiek ir kas valstybei kainuos brangiau. Be to, efektyvus ir priartintas prie gyvenimo vietos vaikų ir suaugusiųjų mokymas turi pagaliau tapti realiu šalies prioritetu – tai svarbi progreso sąlyga tiek valstybės, tiek pavienių individų raidos lygiu. Švietimas ir mokymas privalo būti grindžiami pirmiausia ir daugiausia individų poreikiais bei reikalavimais. Todėl LŠMPSF siūlo Vyriausybei iš esmės spręsti mokyklų tinklo pertvarkos problemą. 

Tatjana Babrauskienė, LŠMPSF ekspertė
Pasidalinti:
Rašyti komentarą:
Vardas: *
El.paštas: *
Patvirtinimo kodas: *
Komentarai:
2009-04-13 15:21:01 | mokytojui-mokytojas

Kur buvo imanoma - jau sujungta ir pan. bet kai kur sis procesas stringa - net per teismus aiskinamasi, kai kur pertvarka net neprasidejo (Vilniaus raj., Salcininkai ir kt.)... Visi supranta, kad padaryta nemazai klaidu. Tai gal atejo laikas suvokti, kad kelias gali buti ne vienas - ju gali buti ir daugiau. Velu bus tada, kai, naikindami mokyklas, galutinai sugriausim kaimus ir mazus mestelius, o ju gyventojai mokslus krims kokioje nors mazoje Airijos kaimo mokykleleje, nes ten prisitaikoma prie zmogaus poreikiu, o ne prie kazkokio bukaus plano...

2009-04-12 12:40:27 | mokytojas

Ar ne per vėlai jau atsibudo. Ką, dabar atgal. Jungti gimnazijas su aštuonmetėm ir daryti vidurines. Jau per vėlu. Tad tegul autoriai nebesvaigsta, kad kas nors dar pasikeis.

«Atgal
Lietuvos švietimo profesinė sąjunga
Reklama
 
 







 


Naujienų prenumerata
Įveskite savo el. pašto adresą:
Lietuvos švietimo ir mokslo
profesinė sąjunga

Adresas: J. Jasinskio 9 – 413
LT - 01112 Vilnius, Lietuva
Tel./Faksas: + 370 5 2130252
El. paštas: info@svietimoprofsajunga.lt

Sprendimas:Infoluitai
© 2012 LŠMPSF. Visos teisės saugomos. Privatumo politika.