Lt EN
Telefonas kontaktams: +370 5 2130252
LIETUVOS ŠVIETIMO IR MOKSLO PROFESINĖ SĄJUNGA
www.lsmpsf.lt

Ministerija svarstė - kodėl mokytojai ne kiemsargiai? (5)

2009 Gegužės 8d.

Gegužės 6 dieną į pasitarimą Švietimo ir mokslo ministerijoje susirinko darbo grupė eksperimentinio etatinio mokytojų darbo apmokėjimo sistemai tobulinti. Grupės pasitarime dalyvavo Lietuvos švietimo ir mokslo profesinių sąjungų federacijos (LŠMPSF) atstovai: Audrius Jurgelevičius, Rasa Jasmontienė ir Tatjana Babrauskienė.

Posėdis prasidėjo labai netikėtai – dalyviams buvo perskaitytas kažkokio "Petro" Lygių galimybių kontrolierei parašytas skundas. Jo esmė – kodėl kiemsargiai, atliekant panašų darbą gauna tokį pat atlygį, o mokytojai gauna labai skirtingus atlyginimus už beveik vienodą darbą vien todėl, kad turi skirtingas kategorijas.  Nėra reikalo nagrinėti, ar aukštesnė kvalifikacinė kategorija mokytojo darbui suteikia kokybės, bet reikia pasvarstyti: kodėl ministerijos atstovai padarė tokią įžangą? Ar ne akivaizdu, jog ši „subtili“ užuomina ne apie tai, kad reikia jauniems mokytojams kelti atlyginimus, bet atvirkščiai - ieškoma būdų, kaip sutaupyti vyresnių mokytojų sąskaita, nes švietimo valdininkai, matyt, mano, kad ekspertų ir metodininkų atlyginimai „per dideli“?

Po tokių ministerijos atstovų „įvadų į diskusiją“ tapo aišku, jog posėdyje bus kalbama, kaip sumažėjus mokos fondui, reiks mažinti mokytojų atlyginimus. Tačiau atvirai ŠMM atstovai apie tai nedrįso prasitarti, posėdžio dalyvius buvo bandoma užversti skaičių gausa ir lentelėm, kurių ŠMM nepasirūpino profesinei sąjungai pateikti iš anksto. Dėl tokios „tradicijos“ LŠMPSF atstovai jau daug kartų reiškė pretenzijas ministerijos valdininkams. Negi įsigali „gera“ praktika nesidalinti informacija su socialiniais partneriais?

Ministerijos sekretorius Alvydas Puodžiukas pristatė „šviežiai“ parengtą Mokytojų darbo apmokėjimo tvarkos aprašą. Susidarė įspūdis, kad tęsdami Seimo narių tradicijas, ŠMM darbuotojai dirba naktimis, nes kitaip sunku paaiškinti, kodėl svarstomas dokumentas nebuvo pateiktas socialiniams partneriams bent susitikimo išvakarėse. Tada būtų galima išnagrinėti ir pateikti konstruktyvius pasiūlymus, kaip tai padarė Šiaulių „Saulėtekio“ vidurinės mokyklos direktorius Petras Baranauskas, tikėtina, gavęs dokumentą iš anksto. Jis ne tik pakomentavo dokumentą ir pasiūlė, kaip jį patobulinti, bet ir pabrėžė naujos apmokėjimo sistemos privalumus ir trūkumus. Vienas iš pliusų - padidėjęs socialinės partnerystės vaidmuo, nes apmokėjimo dydį už papildomus darbus ir priedus direktorius nustatytų tik suderinęs su darbuotojų atstovais. Tačiau didžiausias naujos sistemos minusas - mokykla tik tada gali efektyviai naudoti skirtus pinigus, kai savivaldybė neperskirto moksleivio krepšelio lėšų, o „jei įsikiša savivaldybė – sistema nebeveiks“, - kalbėjo P. Baranauskas. Telieka paskaičiuoti, kiek Lietuvoje yra savivaldybių, kurios neperskirto moksleivio krepšelio lėšų.
 
Kiti mokyklų vadovai diskusijose gynė naują apmokėjimo tvarką. Be abejo, šis naujas modelis, kol kas tik teorinis, labai patrauklus mokyklų vadovams, nes jiems būtų lengviau paskirstyti mokytojams krūvius. Tačiau, Federacijos atstovų nuomone, jei nebus mechanizmo, kaip krūvių skirstymas bus derinamas su mokytojų atstovais, tai didės mokyklų autokratinis valdymas ir atlygis už mokytojo darbą nebus teisingas. Pasak ministerijos atstovų, naujasis projektas bus švietimo bendruomenėje plačiai svarstomas ir tobulinamas, o nuo rugsėjo mokyklos galės „pasirinkti“, kokia apmokėjimo sistema vadovautis.  

Posėdžio pabaigoje ŠMM atstovai profesinių sąjungų draugiškai paprašė labai jau nekritikuoti naujos darbo apmokėjimo tvarkos bei nenuteikinėti mokytojų prieš. Tačiau pasirinktas laikas projektui svarstyti, kai mokyklose prasideda egzaminai, nerodo pačios ŠMM geranoriškumo. Grįžta „tradicijos“ mokytojams nepalankius sprendimus priiminėti vasarą.

LŠMPSF gerai suvokdama esamą šalies ekonominę ir finansinę situaciją, išanalizavusi etatinio apmokėjimo modelio mokytojams privalumus ir trūkumus, surengs artimiausiu metu konferenciją, kurioje bus priimtas sprendimas pritarti ar nepritarti naujam modeliui. Be to, Federacijos ekspertai parengs pasiūlymus, kaip padaryti naująją darbo apmokėjimo sistemą efektyvesnę ir skaidresnę – tuo pačiu naudingesnę mokytojams. Jei naujoje darbo apmokėjimo tvarkoje bus griežtai apibrėžtas tarimosi, o ne vienasmenių sprendimų priėmimo mechanizmas, naujas modelis turėtų skatinti mokytojų atstovų - profesinių sąjungų kūrimąsi.

Darbo grupei vadovauja ministerijos sekretorius Alvydas Puodžiukas. Į ją taip pat įeina kiti ministerijos darbuotojai, visų etatinio apmokėjimo eksperimente dalyvaujančių mokyklų vadovai bei trijų savivaldybių švietimo skyrių specialistai. Kitas posėdis numatytas birželio mėnesį.

 

LŠMPSF informacija
Pasidalinti:
Rašyti komentarą:
Vardas: *
El.paštas: *
Patvirtinimo kodas: *
Komentarai:
2009-05-13 10:03:16 | mokytoja - rj

Gerb. Rasa, Tai ką daro ir ko pasiekė profsąjunga yra puiku. Puku, kad mokyklos bendruomenė galės įtakoti priedų skirstymą. Tik buvo pasiūlymas dėl vadovų atlyginimo ribojimo.

2009-05-11 19:10:25 | manau

Turi buti didesne mokytoju atsakomybe. Labai gerai, kad mokytoja mato, jog apmokejimas nera teisingas ir reikia profsajungai pasistengti, kad nauja tvarka butu tobulesne.

2009-05-11 18:41:59 | rj-mokytojai

deja, kai profsąjunga po ilgų derybų galų gale pasiekia, kad mokytojai galėtų kontroliuoti vadovų priedus ir visą mokos fondą savo mokykloje, - per bendruomenės tarybą reikalauti atsiskaitomumo ir neduoti leidimo vadovams priedus išsimokėti, - mokytojai šiomis priemonėmis naudotis nenori. Ką siūlote ?

2009-05-11 17:09:41 | Romas

Mūsų profesinės sąjungos pozicija: siekti, kad naujoji mokytojų darbo apmokėjmo sistema nesudarytų sąlygų mokytojų atlyginimų mažinimui. Iš projektų kol kas matosi, jog tokią galimybę naujoji sistema gali atverti. Informaciją apie vadovų atlyginimus, priedus ir kitą finansinę informaciją vadovas privalo pateikti mokyklos profesinei sąjungai paprašius. Geriausiai paklausti raštu.

2009-05-11 15:09:54 | Mokytoja

Iš straipsnio nelabai aišku, kokią poziciją gynė mūsų profesinės sąjungos atstovai. Žinoma, kad mokyklų vadovams tokia sistema būtų naudinga. Bet gal profesinės sąjungos atstovai pasiūlytų ŠMM reguliuoti mokyklų vadovų atlyginimus, nes kažkaip nelabai normalu, kai mokytoja metodininkas dirbdamas maksimaliu krūviu, gauna į rankas 2600 lt, mokyklos pavaduotojas su II vadybine kategorija - virš 4500 lt, o mokyklos vadovas (II vad, kategorija) - virš 5700 lt ( ant popieriaus be turimų pamokų). O toks nabagas mokyklos vadovas dar sugeba pasiimti 12 pamokų. Tai gal reguliuokim vadovų atlyginimus. Neaišku kokius ir kam priedus jie paskiria, ir ta informacija yra nepasiekiama.

«Atgal
Naujienų prenumerata
Įveskite savo el. pašto adresą:
Lietuvos švietimo ir mokslo
profesinė sąjunga

Adresas: J. Jasinskio 9 – 413
LT - 01112 Vilnius, Lietuva
Tel./Faksas: + 370 5 2130252
El. paštas: info@svietimoprofsajunga.lt

Sprendimas:Infoluitai
© 2012 LŠMPSF. Visos teisės saugomos. Privatumo politika.